ЕЕЕ… Всъщност това е много по-сложно отколкото си мислим…

Погледнато отстрани, измерването на геометрията на байка изглежда, като нещо лесно – имаме два триъгълника, вилка и две колела, но уви, когато навлезем в детайлите... като искам да кажа, наистина да навлезем, в детайлите, нещата стават доста сложни.

Започваме тази серия от статии, за да улесним разбирането на геометрията на твоя велосипед и въздействието, което оказва върху карането му. Това не трябва да е сложно и се надяваме да те улесним за в бъдеще. Геометрията на колелото е отговорна за начина, по който велосипедът изглежда, вози и се държи, а основното разбиране на ключовите геометрични фигури ще ви помогне много, когато сравнявате различни велосипеди и по-лесно ще направите правилния избор за точния байк.

Ако искате да знаете как работи всичко, тази статия описва, за какво се отнася всяко измерване и как се прави то. Освен това ще разкажем как това ще повлияе на поведението на велосипеда и ще помогне при избора на „правилна геометрия“.

Анатомия на велосипедната геометрия:

За да навлезем в материята, нека да разгледаме следното. Картинката по-долу подчертава основните детайли на велосипеда, които се използват за извършване на измерванията и обикновено формират диаграмата на геометрията на колелото.

Размер на рамката
Много е важно да знаете следното - велосипедите НЕ са еднакви по отношение на геометрия и размер. Когато производителите описват размера на велосипеда (независимо дали е чрез описание като S - малък, M - среден или L -голям или чрез дължини като 49 см, 52 см или 54 см), тези мерки не са универсални или управлявани от някакви стандарти. Следователно знанието да разчитате диаграмата на геометрията  е от решаващо значение за сравняването на различни видове велосипеди на различни производители.

Размерът на велосипедната рамка обикновено се измерва в сантиметри или инчове, представляващи дължината на тръбата на седалката (от центъра на средното движение до края на седалковата тръба). Например, производителят може да измери тази дължина, като 49 см и след това да опише, че това е рамка в размер S-малка. Същото измерване може да се опише като XS-екстра малък или S/M – малък/среден, в зависимост от производителя, стила на велосипеда или дори региона, за който е предвиден за продажба. Следователно цитираният размер на велосипеда не е толкова полезен и точен при сравняване на различни велосипеди от различни производители.

Стак и рийч:


Двете най-важни елемента на геометрията на рамката са Stack и Reach. Познаването на Stack-а на байка (колко висока е рамката) и Reach-а (колко дълга е рамката), ще ви позволи да сравнявате правилно между различните производители и ще ви помогне да разберете дали ще ви пасне, независимо от това как е описан размерът на колелото и с каква мярката на тръбата на седалката е означен той.

Stack-а
се измерва вертикално от средата на средното до най-горната част на челото на рамката. Това дава индикация точно, колко висока е рамката. Например планинските велосипеди, предназначени за изкачвания (XC велосипеди) обикновено имат по-малък стак от велосипедите, ориентирани повече към спускането, тоест състезателна крос кънтри рамка е по-ниска от рамка за спускане. Колкото по малка е тази характеристика, велосипеда ще е по-удобен за изкачвания, като ще разпределя по-правилно тежестта върху предната гума.

Reach-а
се измерва хоризонтално от центъра на средното движение до горния център на челото на рамката. Това дава информация, колко е дълга една рамка. При велосипедите за спускане тази характеристика е с по-голяма спрямо велосипедите за градска употреба. Причината за това е отново по-правилното разпределение и по-ниския център на тежестта. При градските велосипеди се използва по-къс reach, за да се постигне по-изправена стойка на велосипедиста. При велосипедите за спускане, дългия reach дава нисък център на тежестта и равно разпределяне на теглото между предната и задната гума, което води до по-голяма стабилност и по-добър контрол при тежък планински терен.

Reach-а също понякога се използва за описание на Reach на велосипедиста, който е различен от Reach на рамката. Reach на колоездача се отнася конкретно за него и се измерва от върха на седалката до края на лапата. Независимо от Reach на рамката, Reach на ездача може да се регулира чрез промяна на позицията на седалката, вида и позицията на колчето и дължината на лапата.

Край на първа част>>>>

Този сайт използва  "бисквитки". „Бисквитките“ ни помагат да подобрим нашите услуги.

Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването им.  

Повече информация