В тази статия насочена към MTB кормилата ще разгледаме всичко, което трябва да имате предвид, преди да закупите нов бар за вашия планински велосипед. Кормилото е една от най-важните контактни точки на колелото. Съществуват толкова много различни кормила, призведени от различни марки,а монтирането на два различни бар-а на един и същ велосипед може драстично да промени изживяването ви по пътеката. Ние сме тук, за да разгледаме някои от детайлите, които играят роля при тези различни кормила, за да можете да намерите правилния „кокпит“ за вашия велосипед!

МАТЕРИАЛИ

Основните материали от които се изработват съвременните кормила за планински велосипеди са: алуминий, карбон или титан. Имайте предвид, че всички производители имат свой собствен подход, но като цяло карбоновите кормила притежават различни демпферни характеристики от алуминиевите. Те тежат по-малко, но струват повече за производство и обикновено са по-малко издръжливи, когато става въпрос за удари и ожулвания, отколкото при кормилата произведени от алуминий. Алуминиевите кормила от своя страна са изключително издръжливи и ако се повредят, това обикновено не е катастрофално. Те няма да навредят на вашият джоб толкова много, колкото кормилата произведени от въглеродни нишки. Карбоновите барове са по-леки, така че ако се притеснявате за теглото,то карбона е правилния избор за вас. Всеки материал има своите силни и слаби страни.

Rise и sweep на кормилото



Тези характеристики определят формата на вашето кормило. Има изобилие от различни опции за кормила с твърде много различни конфигурации на rise и sweep. Като за начало, rise на кормилото е вертикалното издигане, измерено от центъра на кормилото до края му – там където се монтират гриповете. При различните кормила за планински велосипеди се наблюдават  издигания вариращи от 0 мм до около 40 мм, като дори има и по-високи. Ако сте колоездач, който постоянно кара изключително стръмен терен, може да ви е от полза кормило с по-високо издигане. Това, което прави по-високото издигане, е, че ви позволява да преместите теглото си върху задното колело на велосипеда, нещо което е от решаващо значение, когато пътеката стане стръмна. От другата страна , ако карате „чистокръвен“ XC байк, наличието на по-ниско кормило ще ви помогне да поддържате тежестта над предната капла на колелото, при стръмните изкачвания.

Нека поговорим и за sweep. Това всъщност е извивката на кормилото и се разделя между upsweep (извивка нагоре) и backsweep (извивка назад). Разгледайте двете илюстрации по-долу, за да разберете разликата между тези две характеристики. Upsweep е ъгълът, измерен между въображаема линия, начертана успоредно по затягащата повърхност (там където лапада държи кормилото) и перпендикулярната на посоката на издигане до кормилото. Backsweep е ъгълът, измерен между въображаема линия, начертана от затягащата повърхност обратно към кормилото. Обикновено Upsweep при кормилото на планински велосипед е около 5°. ,а backsweep-а варира от 7° до 10°, като 8° е най-често срещано. Различните извивки на кормилото са съсдадени с цел повишаване на комфорта. С по-голям upsweep, горната част на вашето тяло е в малко по-различна позиция, отколкото с „по-плоско“ кормило. Намирането на това, което е удобно за вас, е това, което е най-важно тук. Със сигурност сте свикнали с upsweep- и с backsweep-а на вашето кормило и промяната на тези характеристики може да ви се стори странна. За избора ви на ново кормило, може да ви помогне проверката на градусите на старото ви такова.



Дължина

Дължината на кормилото е друго лично предпочитание и е различно за всеки. За избора на кормилото помага комбинацията от това, колко е едър колоездача, стила му на каране и местния терен. Ездач, който е 170см, вероятно няма да иска да кара със същата ширина на кормилото, както някой, който е 190 см. Обикновено по-нисък  или пъргав колоездач би избрал по-тясно кормило от някой, който е висок или пък едър. Да поговорим и за стила на каране. Един XC състезател често би избрал по-тясно кормило от DH-ър или фрирайдър. По-широките кормила, дават по-голяма стабилност. Късия бар не е толкова стабилен, но може да ви постави в по-добра позиция на велосипеда, предвиден за издръжливост и дълги километри. Последният фактор, който трябва да вземете предвид, е терена. Ако живеете в район с тесни пътеки и дървета, може да изберете по-късо кормило, докато ако карате на терен който е с по-малко препятствия, които са с височината на кормилото – изборът ви е по-широкото такова.

След като вземете предвид всичко това, можете да изберете ширината на кормилото ви, но дотогава са необходими „ няколко проби и грешки“, за да разберете това. Бихме ви посъветвали да започнете с една идея по-широко кормило и след това да го намалите, тъй като винаги можете да отрежете от по-дългото кормило, но не можете да добавите повече след изрязването. Най-често срещаната ширина на кормилото е около 780 мм. Повечето модерни кормила са с ширина 800 мм или 780 мм, така че може да се наложи да ги скъсите малко, като те фабрично са проектирани да за това. По тях има маркирани линии на рязане, които ви показват къде да отрежете на стъпки от по 5 mm от всяка страна.

35 срещу 31,8

През последните няколко години наблюдаваме, че индустрията налага кормила с диаметър на повърността за захващане към лапата от 35 mm, вместо класическия вариант с 31,8 mm. И двата стандарта имат компромиси. Кормилото с диаметър 35 mm може потенциално да увеличи цялостната твърдост и издръжливост на този компонент. Имайте предвид, че по-голямата твърдост не винаги е правилния избор! Важно е да имате комбинация от кормило и лапа, която да е съвместима с вибрациите на пътеката. Кормилото с диаметър 35 mm, когато е направено качествено, всъщност може да бъде по-леко от модела с  диаметър 31,8 mm, като същевременно запазва същата здравина. А ако и двете кормила са с еднакво тегло, тогава едното ще по-твърдо от другото. В крайна сметка има много променливи, които влизат в играта с новите „стандарти“ за планински велосипеди и всеки има свои собствени предпочитания за това кое работи и кое не.

Изгледайте клипа, за да научите повече>

Този сайт използва  "бисквитки". „Бисквитките“ ни помагат да подобрим нашите услуги.

Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването им.  

Повече информация